Nyt sekin on koettu: autolla ajaminen vasemmanpuoleisessa liikenteessä. Muutama havainto kolmelta ajopäivältä:
Kiertoliittymiä ja sen tapaisia on tosi paljon. Se hidastaa matkantekoa, mutta tekee väistämisistä selkeää.
Kiertoliittymään tuleva väistää. Liikenne kulkee myöpäivään, joten väistetään oikealta tulevaa.
Muutenkin väistetään oikealta tulevaa. Tosin tasa-arvoisia risteyksiä on vähän, ja väistövelvollisuudet on selkeästi merkitty liikennemerkillä ja/tai tiemaalauksella.
Navigaattori on aivan välttämätön!
Vauhdit ovat kovat. Kylien läpi ajetaan jopa 40 mailin (64 km/h) nopeudella. Alimmillaan nopeusrajoitus on 30 mi/km (48 km/h).
Moottoriteillä kattonopeus on 70 (113 km/h), mutta moni ajaa paljon kovempaa. Joskus rajoitus on 60 mi/km (96 km/h).
Maaseututeillä ajetaan 50-60 mi/h (80-96 km/h). Teiden kapeuteen ja mutkaisuuteen liittyen ne ovat reippaita nopeuksia.
Manuaalivaihteet ovat metkat käsitellä vasemmalla kädellä. Maantieajossa siinä ei ole ongelmaa. Hankalinta ovat tiheät kiertoliittymät ja niiden vaativa jatkuva vaihdekepin vatkaaminen. Automaattivaihteet olisivat helpommat. Pystyy varmasti paremmin keskittymään ajamiseen.
Polkimet ovat samassa järjestyksessä ja ainakin VW Polossa myös vilkku ja pyyhkijät.
Etäisyyden arviointi oikealta vasemmalle on vaikeampaa kuin kotona vasemmalta oikealle.
Sivupeilien seuraaminen oli helppoa, koska Suomessakin pitää päätä kääntää peileihin katsoessa. Taustapeiliin vilkaisu olikin jo hankalampaa, kun vaistomaisesti vilkaisee Suomessa yläoikealle. Vaatiikin tottumista tehdä päänliike toiseen suuntaan.
Tiellä ajaminen on selkeää, kun kuski on kuitenkin lähempänä keskiviivaa. Parkkialueilla harhautuu helposti väärään reunaan oikealle.
Pysäköidessä hakee mielellään selkeän paikan. Taskuparkkia en edes yrittäisi.
VW Polon bensakone on käsittämättömän tehoton. Poljin oli usein ylämäessä pohjassa ja silti auto ja vauhti hyytyi. Suosittelen lähinnä alamäkiajoon ja varauksin tasamaalle.
Kaikkiaan voi kuitenkin sanoa, että ei vasemmanpuoleinen liikenne ole mahdoton omaksua päivässä tai parissa. Tulee myös nöyryyttä itselle ja ymmärrystä koto-Suomen nuoria kuljettajia kohtaan.
Huom! Olen naputellut tämän kännykällä lentokoneessa. Siitä johtuvat mahdolliset kirjoitusvirheet. Teki mieli kokeilla WordPressin kännykkäsovellusta. Tekstinennakointi tekee välillä tepposet.
Norwegianin koneessa blogiivitys onnistuu.
Kuvat: Ratna Rajala
Hyvä, ettei sen kummoisempia ongelmia tullut vastaan. 🙂 Sen verran korjaisin, että ainakin Brightonissa 20mi/h (~32km/h) on aika yleinen. Turvallista kotimatkaa!
Brightonin ulkopuolella emme juuri niin alhaisiin nopeuksiin törmänneet, mutta ovat varmaan tavallisia kaupungeissa.